Απαραίτητη η χρήση παιδικού καθίσματος μέχρι την ηλικία των 12 ετών
Ολοένα και λιγότερα παιδιά χάνουν τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες, χάρη στα μέτρα ασφαλείας που έχουν πάρει. Το 83% των παιδιών που χρησι¬μοποιούν παιδικό κάθισμα δεν τραυματίζεται σε περίπτωση ατυχήματος.
Oι σκανδιναβικές χώρες υιοθέτησαν το «Vision Zero», όπως ονομάστηκε το πρόγραμμα που στόχο έχει το μηδενισμό των τροχαίων ατυχημάτων μέχρι το έτος 2020. Εκτός από τους αυστηρούς νόμους για τη χρήση ζώνης ασφαλείας και ποδηλατικού κράνους, οι σκανδιναβικές χώρες ξεκίνησαν ανακατασκευή των δρόμων τους και υιοθέτησαν συγκεκριμένα μέτρα προστασίας των παιδιών, όπως την παρατεταμένη χρήση (μέχρι την ηλικία των 4 ετών) του παιδικού καθίσματος που είναι στραμμένο προς τα πίσω.
Ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) στη χώρα μας προβλέπει και παρουσιάζει ως υποχρεωτική τη χρήση ειδικών και εγκεκριμένων συστημάτων συγκράτησης και προστασίας για παιδιά έως και 12 ετών. Στην αγορά υπάρχουν πολλά είδη καθισμάτων κατάλληλα για κάθε ηλικία, βάρος και ύψος παιδιών.
Βγαίνοντας από το μαιευτήριο πρέπει να έχετε ειδικό καθισματάκι
Από την πρώτη του κιόλας… βόλτα, από το μαιευτήριο στο σπίτι, το βρέφος πρέπει να βρίσκεται σε βρεφικό κάθισμα αυτοκινήτου, στραμμένο προς τα πίσω και δεμένο σωστά. Το ειδικό κάθισμα τοποθετείται στα πίσω καθίσματα, πίσω από τη θέση του οδηγού ή του συνοδηγού, και προσαρμόζεται κατάλληλα. Συνήθως, το ανάποδο παιδικό κάθισμα χρησιμοποιείται τους πρώτους 9-12 μήνες, ενώ στη συνέχεια το μωρό τοποθετείται με το κεφάλι στραμμένο μπροστά. Ωστόσο, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) υποστηρίζει ότι η χρήση του πρέπει να παρατείνεται μέχρι την ηλικία των 4 ετών!
Η ελάχιστη ηλικία μέχρι την οποία το παιδί υποχρεωτικά θα πρέπει να χρησιμοποιεί κάθισμα που κοιτάζει προς τα πίσω είναι οι 12 μήνες.
Από τους 12 μήνες και μετά καλό θα είναι να συνεχίσει να χρησιμοποιεί το ίδιο κάθισμα έως ότου το παιδί ξεπεράσει τους περιορισμούς βάρους και ύψους που θέτει ο κατασκευαστής.
Τα παιδιά πρέπει να κάθονται κατά κανόνα στα πίσω καθίσματα
Τα παιδιά πρέπει να κάθονται πίσω στην αριστερή ή τη δεξιά πλευρά, όχι όμως στη μέση, αφού σε περίπτωση πρόσκρουσης υπάρχει ο κίνδυνος εκσφενδονισμού στο παρμπρίζ του αυτοκινήτου. Πολλοί γονείς, ιδίως παλαιότερα, έπαιρναν το μωρό ή το παιδί τους αγκαλιά στη θέση του συνοδηγού, νομίζοντας ότι έτσι το προστάτευαν. Στην πραγματικότητα, όμως, το μετέτρεπαν σε… αερόσακο. Οι ειδικοί τονίζουν ότι τα βρέφη και τα παιδιά δεν πρέπει να κάθονται στο μπροστινό κάθισμα, αν δεν έχουν ύψος τουλάχιστον 1,40 μ. Στην περίπτωση που για κάποιο λόγο χρειαστεί να τοποθετηθεί το παιδικό κάθισμα στη θέση του συνοδηγού, θα πρέπει να έχει απενεργοποιηθεί ο αερόσακος. Αν δεν υπάρχει σχετική ένδειξη απενεργοποίησης του δεύτερου αερόσακου στο αυτοκίνητό σας, υπάρχει η δυνατότητα εγκατάστασης τέτοιου συστήματος εκ των υστέρων.
Ειδικό βοηθητικό κάθισμα για τα μεγάλα παιδιά
Τα παιδιά άνω των 4 ετών, και μέχρι να φτάσουν 1,40 μ. ύψος, θα πρέπει να κάθονται σε ειδικό βοηθητικό κάθισμα που τα ανασηκώνει, ώστε να περνά πάνω από τον ώμο τους η ζώνη ασφαλείας. Όσο μικρότερο είναι το παιδί, είναι προτιμότερο να επιλέγονται βοηθητικά καθίσματα με πλάτη και πλευρικά τοιχώματα, ενώ για τα μεγαλύτερα παιδιά αρκεί το ειδικό κάθισμα χωρίς πλάτη.
Οι ζώνες των αυτοκινήτων είναι τοποθετημένες για άτομα που έχουν ύψος άνω του 1,35μ.
Σε περίπτωση ατυχήματος, πιο μικρόσωμα άτομα κινδυνεύουν να τραυματιστούν σοβαρά από το κομμάτι της ζώνης που περνά από το λαιμό τους και από το κομμάτι που περνά από την κοιλιά. Επειδή τα παιδιά δεν έχουν το κατάλληλο ύψος η ζώνη δεν περνά από τον ώμο τους, όπως θα έπρεπε, και το οριζόντιο κομμάτι της ζώνης δεν περνά από τους γοφούς τους.
Πηγή:www.zougla.gr